طراحی غبارگیر بر اساس شرایط محیطی

در هنگام انتخاب نوع غبارگیر برای یک شرایط محیطی خاص، یکی از فاکتور های مهمی که باید در نظر گرفته شود ویژگی های غبار تولید شده در کارخانه شما می باشد.

اندازه غبار چقدر است ؟ آیا ذرات خیلی ریز هستند ؟ آیا ترکیبی از اندازه های مختلف هستند ؟ آیا فرسایشی هستند ؟

آیا ریزگرد است و یا رطوبت را بخود جذب می کند ؟ آیا بسادگی متراکم و جمع می شود و یا برعکس است ؟

آیا قابل انفجار یا احتراق است ؟ آیا سمی/فرسایشی و یا ناپایدار است ؟

پاسخ به تک تک این سوال های همگی بایستی فاکتورهای ما برای پیکربنی غبارگیر باشند. اما غبار تنها فاکتور حائز اهمیت نیست و ویژگی های جریان گاز نیز که وارد دستگاه و سپس از آن خارج می شوند نیز اهمیت دارد. در برخی موارد ویژگی های جریان گاز اثرات وسیعتری روی پیکربندی غبارگیر دارند. در مجموعه ویژگی های غبار و گاز میتوانند تاثیر چشمگیری روی انتخاب غبارگیر داشته باشند. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از ویژگی های جریان گاز که در انتخاب و طراحی غبارگیر تاثیر دارند مانند دما، رطوبت و ویژگی های شیمیایی خواهیم پرداخت.

تاثیر دما در طراحی غبارگیر

دمای بالا بخصوص دماهای خیلی زیاد نه تنها بر روی انتخاب جنس کیسه های فیلتر غبارگیر تاثیر می گذارند بلکه جنس و ضخامت های مربوط به خود بدنه دستگاه را نیز تغییر می دهند. دما همچنین میتواند روی انتخاب نوع تمیزکاری فیلترهای غبارگیر و یا اجرای فرایند تهویه دمای درگردش نیز تاثیر گذارد. علاوه بر این دما میتواند بر میزان فضای تعبیه شده به منظور نصب فیلترها نیز تاثیر بگذارد و این یعنی دما می تواند در سایز غبارگیر نیز اثر گذار باشد.

دما روی انتخاب جنس فیلترهای کیسه ای غبارگیر تاثیر می گذارد به همین خاطر تغییر در جنس فیلتر میتواند باعث تغییر نوع تمیزکاری غبارگیر نیز بشود چرا که بعنوان مثال در تمیزکاری نوع پالس جت ما نمیتوانیم از فیلترهای فایبرگلاس Fiberglass استفاده کنیم و یا در تمیزکاری نوع تکانشی امکان استفاده از پارچه های پلی استیل وجود ندارد. در نتیجه دما تاثیر بسیار مهمی در طراحی و ساخت غبارگیر دارد.

تاثیر رطوبت در طراحی غبارگیر

رطوبت بالا میتواند مشکلات اساسی را برای غبارگیر شما ایجاد کند، در صورت بالا بودن رطوبت در جریان گاز و میعان آن در قسمت محفظه غبارگیر و ایجاد رطوبت روی دیوار های غبارگیر و یا روی کیسه ها، غبار تبدیل به گِل می شود.

پاک کردن گِل برای سیستم های تمیزکاری غبارگیر سخت و حتی غیر ممکن است و از طرفی هوا دیگر از آنها نفوذ نخواهد کرد. به همین خاطر مدیریت رطوبت جریان و همچنین نقطه شبنم درون محفظه بسیار مهم می باشد.

علاوه بر این در صورت عدم مدیریت نقطه شبنم و رطوبت در غبارگیر بخصوص در قسمت هاپر، در هنگام ریزش غبار به درون هاپر غبار تبدیل به گِل می شود و به سادگی به ته هاپر نمیلغزد و در نتیجه باعث ایجاد مشکلات اساسی در فرایند فیلترینگ می شود که نتیجه آن خاموش شدن دستگاه به منظور رسیدگی به این مشکل است.

اما برای فائق آمدن بر این مشکل راه حل هایی مانند عایق بندی غبارگیر و یا حرارت دادن جریان گاز مرطوب توسط المنت های نصب شده روی میز ما قرار دارند.

هوای فشرده ای که توسط پالس جت دمیده می شود خاصیت خنک سازی دارد و در نتیجه امکان رساندن رطوبت به نقطه شبنم توسط آن وجود دارد به همین خاطر این هوای فشرده در برخی از شرایط محیطی برای جلوگیری از رساندن رطوبت به نقطه شبنم، حرارت داده می شود.

البته در برخی از شرایط فقط میعان نیست که مشکل ساز می شود، برخی از غبار ها مانند غبار نمک و آهک خود باعث جذب رطوبت می شوند و تبدیل به گِل و یا جامدات می شوند که این خود باعث اختلال در فرایند فیلتراسیون می شود.

رطوبت قابل قبول برای غبارگیر ۴۰% است. کار دیگری که ما میتوانیم برای غلبه بر رطوبت های بالا بکنیم آغشته کردن فیلترها به مواد آبگریز و یا فلوروکربن است که کمک شایانی میتواند به فرآیند ریزیش غبار به داخل هاپر نماید.

با وجود چالش های مربوط به رطوبت و مشکلات ناشی از آن این مشکلات تا حدودی زیادی قابل پیش بینی و همانطور که در بالا گفته شد قابل حل می باشند. اما مشکلی که از این چالش دشوارتر است وجود غبارهای خاصی است که خواص فیزیکی ویژه ای دارند. بعنوان مثال غبار نمک فلزی. در این نوع غبار ذرات دارای بارهای الکتریکی مشابه هستند و از این رو همدیگر را دفع می کنند و در نتیجه عمل متراکم شدن ذرات هیچ وقت صورت نمیگیرد، و ذرات همیشه در هوا معلق می مانند و هیچ وقت به داخل هاپر فرو نمیریزند.

تاثیر عناصر و ترکیبات شیمی در طراحی غبارگیر

شیمی واژه وسیعی است که شامل جمع کثیری از آلایند های می باشد، رایج ترین آن ها گازهای اسیدی می باشند. ترکیبات قابل میعان دیگری مانند هیدورکربن ها، ترکیبات آلی فرار و دیگر ترکیبات مشابه نیز شامل این گروه می شوند. دیگر ترکیبات که باعث شکل گیری اسید می شوند مانند اکسید سولفات و کلورین که زیر شاخه های ترکیبات قابل احتراق هستند نیز شامل این تقسیم بندی می شوند. در هنگام رسیدن دمای محفظه غبارگیر به نقطه شبنم، این ترکیبات در ترکیب با رطوبت پتانسیل تشکیل اسید را در خود دارند. هر کدام این ها میتوانند در انتخاب متریال ساخت غبارگیر، لایه کشی سطحی، عایق بندی و کیسه های فیلتر تاثیر گذار و چالش آفرین باشند.

نتیجه گیری

هر کدام از ویژگی های موجود در جریان های گاز، چالش های مشترکی را در انتخاب، طراحی و ساخت غبارگیر در پی دارند. اما یک جریان گاز که ترکیبی از این ترکیبات شیمی باشد چالش بزرگ برای سازنده غبارگیر محصوب می شود.

پاسخ برای یک فرایند نمی تواند بهترین پاسخ برای جریان گاز با همان ویژگی ها باشد. با علم به تاثیرات شدید ویژگی های جریان گاز شما بایستی پیش از سفارش ساخت غبارگیر با شرکت سازنده غبارگیر مشاوره تخصصی نمایید و از آنها بخواهید تا با بررسی دقیق جریان گاز تولید شده بهترین راهکار را برای شما ارائه دهند.

استفاده بهینه از هوای فشرده برای تمیزکاری فیلترهای غبارگیر

هوای فشرده در بسیاری از غبارگیر های صنعتی به منظور اجرای تمیزکاری فیلترهای کیسه ای غبارگیر مورد استفاده قرار می گیرد. میزان هوای فشرده استفاده شده برای این منظور بسیار قابل توجه میباشد به همین دلیل مدیریت مصرف هوای فشرده طوری که هم عملکرد در سیستم فیلتراسیون بهبود یابد و هم باعث کاهش هزینه ها شود امری بسیار حیاتی می باشد.

تمیزکاری برحسب نیاز در مقابل تمیزکاری پیوسته

 

صرف نظر از لازم بودن یا نبودن تمیزکاری، سیکل تمیزکاری در اکثر غبارگیر ها با استاندارد ۱۰ الی ۱۵ ثانیه یک بار صورت می گیرد. این امر باعث می شود که حجم قابل توجه ای از هوای فشرده بیهوده مصرف گردد چرا که ممکن است در برخی از سیکل های اصلا تمیزکاری نیاز نباشد.

معایب استفاده از روش تمیزکاری مداوم

 

ضرر بعدی که سیستم تمیزکاری مداوم دارد، علاوه بر افزایش مصرف هوای فشرده، کاهش طول عمر فیلترهای کیسه ای است. به دلیل مستمر و بالا بودن تعداد دفعات پاکسازی، فشار هوای فشرده می تواند باعث کاهش عمر پارچه های فیلتر شده و در نهایت هزینه های سالانه مربوط به تعویض کیسه ها را نیز افزایش دهد. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که با افزایش سیکل تعویض کیسه ها علاوه بر صرف هزینه برای خرید فیلتر، زمان خاموش بودن دستگاه شما و به طبع آن خط تولید شما نیز بیشتر می شود که به مراتب هزینه های سنگین تری را برای شما در پی خواهد داشت.

راه های کاهش مصرف هوای فشرده

اولین نکته که میتواند کمک زیادی به کاهش هزینه های مربوط به مصرف هوای فشرده کند طراحی سیستم تمیزکاری غبارگیر بگونه ای که در صورت لزوم به تمیزکاری به این نکته نیز توجه داشته باشیم که فشار هوای ورودی باید کنترل گردد، چرا که پمپاژ هوا بیش از حد نیاز برای تمیزکاری، علاوه بر افزایش هزینه های هوای فشرده می تواند به فیلترهای غبارگیر آسیب جدی وارد کند.

مخازن هوای فشرده

مخازن هوای فشرده به منظور ذخیره هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسورهای تولید هوای فشرده استفاده می شود.

مزایای استفاده از مخزن هوای فشرده:

از جمله دلایل مهم استفاده از مخازن ذخیره هوای فشرده:

۱- کاهش مدت زمان روشن بودن کمپرسور ۲- تامین بدون مشکل هوای فشرده در زمان اوج مصرف ۳- خنک شدن هوا بر اثر ایجاد سطح مقطع بیشتر با هوای آزاد ۴- کاهش رطوبت و چربی موجود در هوا ۵- کاهش هزینه های برق ۶- پایدار شدن فشار کاری و همچنین با استفاده از این مخازن دیگر نیاز به خرید کمپرسورهای ظرفیت بالای گران قیمت نخواهید داشت.

نکات مهم در انتخاب مخزن هوای فشرده

از فروشنده بخواهید که تست های حساس مانند تست جوش و فشار از قبیل تست UT,VT,PT و XRAY را روی سفارش شما انجام دهد. همچنین استاندارد بین المللی ASME آمریکا را در ساخت مخزن رعایت نماید.

نتیجه گیری

هوای فشرده یکی از عناصر مهم در فیلتراسیون صنعتی بویژه در غبارگیر ها می باشد، با مدیریت مصرف آن و همچنین رعایت نکات ذکر شده  میتوانید از هزینه های اضافه پرهیز کنید و به عمر دستگاه غبارگیر خود بیفزائید.