تعمیرات و نگهداری بگ فیلتر
شش نکته که برای تعمیر و نگهداری از غبارگیر
اگر غبارگیر شما خوب کار نمی کند ۲ دلیل دارد، یا حجم غبار تولید شده آنچنان زیاد است که غبارگیر شما ظرفیت تصفیه چنین حجمی را ندارد یا سیستم تمیز کاری شما بخوبی کار نمیکند و یا مخلوطی از هر دو. اگر به این دو مورد توجه نکنیم ممکن است که در فرایند تولید شما وفقه ایجاد شود و در نتیجه باعث افزایش هزینه های کارخانه شما شود.
در ادامه به بررسی چند راهکار به منظور به حداقل رساندن وقفه های احتمالی و کاهش هزینه های مربوط به آن خواهیم پرداخت.
نکته اول، نقش هوای فشرده در عملکرد غبارگیر
هوای فشرده نقش مهمی در عملکرد سیستم تمیزکاری غبارگیر ایفا میکند،در صورت کافی نبودن فشار هوای فشرده، فیلترهای غبارگیر پر از غبار می شوند و از سوی دیگر، درصورت زیاد بودن فشار هوا، فیلترهای آسیب خواهند دید و شما مجبورید دور های تعویض فیلتر را کوتاهتر کنید. کیفیت هوای فشرده نیز اهمیت دارد و بایستی دستگاه تولید هوای فشرده شما قادر باشد هوایی تمیز و با فشار یکنواخت و مداوم (حتی در صورت کار بی وقفه دستگاه غبارگیر شما) را تولید و به داخل کپسولها پمپاژ کند.
در رابطه با کیفیت هوای فشرده، ۳ چک لیست وجود دارد.
یک: فشار هوای فشرده بایستی در محدوده تعیین شده سازنده غبارگیر باشد.
دو: هوای فشرده نباید با روغن و یا آبی مخلوط شده باشد.
سه: میزان هوای فشرده باید جوابگو کار بی وفقه باشد و افت فشار پذیرفته نمی باشد.
نکته دوم، هاپیر محل ذخیره غبار نیست
هاپر زیر غبارگیر نباید نقش روتاری ولو و یا بشکه ذخیر غبار را برای شما بازی کند. حتما برای غبارگیر خود سیستم تجمیع و انتقال غبار مانند و روتاری ولو و اسکرو کانوایر در نظر بگیرید. چرا که در صورت تماس مجدد غبار جمع شده در هاپر با فیلتر ها، فرایند با مشکلات فراوانی مانند افت فشار،گرفتگی فیلترها و .. روبرو خواهد شد. علاوه بر این عدم تعریف مکانیزم دفع غبار از هاپر غبارگیر می تواند هزینه هایی داشته باشد که اصلا با هزینه های نصب روتاری ولو و اسکر و یا بشکه جمع آوری غبار قابل مقایسه نباشد. علاوه بر این ۲ مورد، توقف کار دستگاه به منظور جمع آوری غبار میتواند باعث ایجاد وقفه در تولید کارخانه شما شود و هزینه های دیگری برای شما داشته باشد
نکته سوم، تاثیر افت فشار بر روی عملکرد غبارگیر
درباره افت فشار بیشتر بدانید:
فشار بالا میتواند مشکلاتی را بهمراه داشته باشد، در ابتدا شاید باعث شود که مکش غبار بخوبی صورت بگیرد اما بخاطر وکیوم شدن شدید کیسه ها، ذرات غبار به آن ها می چسبند و سیستم تمیزکاری از هر نوعی هم که باشد توان ریختن غبار از روی کیسه ها را نخواهد داشت. فشار بالا همچنین میتواند باعث پاره شدن پی در پی کیسه ها شود . در سوی دیگر فشار پائین نیز دردسرهای خودش را دارد، مکش ذرات غبار بدرستی انجام نمی شود و این یعنی ناکارآمدی تمام مجموعه فیلتراسیون.
در نظر داشته باشید که عدد مربوط به فشار بیانگر قدرت مکش غبارگیر است و افت فشار هم گویای مشکلات در مکش و هم پایان عمر کیسه ها می باشد. لذا کنترل فشار هوا میتواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. در ضمن شما باید مقادیر تعریف شده از سوی سازنده غبارگیر را داشته باشید تا بتوانید فشار درون دستگاه خود را با میزان فشار در هر لحظه که می خواهید مقایسه کنید.
نکته چهارم، تخمین زمان تعویض فیلترهای غبارگیر
فیلتر های کثیف به نظر می رسند ؟ این درواقع یک سند مبنی بر خوب کارکردن فیلتر های می باشد. لایه غبار روی فیلترها درواقع خود عاملی مهم در اجرای خوب فیلتراسیون می باشد. اما برای تعیین زمان تعویض فیلترها چه ملاکی میتواند چاره ساز باشد ؟ افت فشار بهترین راه برای مشخص کردن زمان تعویض فیلترها می باشد. برای این منظور شما باید فشار بهینه را در جایی ثبت داشته باشید و یا اطلاعات مربوط به فشار را از سازنده خود دریافت کرده باشید. در اینصورت میتوانید بصورت مداوم این عدد را با عددی که روی گیج فشار و یا دستگاهای مانیتورینگ می باشد مقایسه و درباره تعویض فیلتر های تصمیم بگیرید.
مثلا در یک غبارگیر ۲۰۰ کیسه ای فشار هوا در حالت نرمال ۶۰۰Pa می باشد، درصورت رسیدن فشار به زیر ۱۵۰Pa فیلترها بایستی تعویض شوند.
نکته پنجم، آیا می شود تعدادی از کیسه ها را تعویض کرد ؟
همه برای یکی یکی برای همه، فیلترهای همگی باید با هم تعویض شوند، چرا ؟ چون که فیلترهای جدید مقاومت کمتری در برابر هوا دارند و در کل هر فیلتر جدیدی بعد از گذشت مدت زمان مشخصی به اوج کارایی خود می رسند. وقتی مقاومت هوای در فیلترهای نو زیاد است جریان از بین آنها سریعتر هدایت می شود درنتیجه تمام جریان به داخل این فیلترهای کشیده میشود و فیلترها سریع پر از غبار می شوند. در نتیجه فیلترها باید سریعتر از زمان موعد تعویض شوند.
نکته ششم، نقش ولو ها در سیستم تمیزکاری
والو های دیافراگم باید بصورت سالانه چک شوند، این کار حتما موقع تعویض فیلترها نیز باید باید انجام شود و درصورت نیاز باید تعویض گردند. بخاطر داشته باشید که اینکار به منظور اجرای صحیح سیستم تمیزکاری پالس جت است. عدم انجام این کار میتواند هزینه های مربوط به تعویض فیلترها را افزایش دهد،درواقع تعویض والو های پالس جت بسیار به صرفه تر از تعویض کل فیلترها است.
بخاطر داشته باشید که در هنگام تعویض والوها از گوش های خود محافظت کنید،چرا که سر و صدا ممکن است زیاد شود.
دستور العمل راه اندازی و توقف بگ فیلتر
زمان شروع به غبارگیری بگ فیلتر زمانی است که الکتروفن بگ فیلتر روشن می گردد.
با روشن شدن الکتروفن ، هوا همراه غبار به داخل بگ فیلتر جریان پیدا می کند و در اثر عبور از کیسهها عمل فیلتراسیون و غبار گیری انجام می گردد و می توان گفت که بگ فیلتر روشن شده، شروع به کار کرده است.
قبل از شروع به غبارگیری بگ فیلتر (زمان روشن شدن الکتروفن ) ، دو سیستم موجود در آن نیز باید حتما” فعال کرد تا امکان فعالیت مستمر بگ فیلتر موجود گردد .
این دو سیستم عباتند از :
۱- سیستم پاک کننده فیلترها یا سیستم جت پالسینگ .
۲- سیستم جمع آوری زائدات ناشی از عمل غبارگیری و یا سیستم تخلیه دستگاه بگ فیلتر .
۱ – سیستم پاک کننده فیلترها ، سیستمی است که با کارکرد خود و ارسال پالسهای هوای فشرده بطور منظم فیلتر ها را پاک و عاری از غبار ناشی از فیلتراسیون می نماید.
این سیستم شامل تایمر الکترونیکی و دیافراگم ولوها می باشد . روشن نمودن این سیستم توسط روشن کردن و برق دار کردن تایمر صورت می پذیرد.
باید در نظر داشت که این سیستم نیاز مستمر به هوای فشرده در حدود ۵/۶ اتمسفر دارد . در بعضی کارخانجات این هوای فشرده مورد نیاز از سیستم مرکزی هوای فشرده کارخانه به صورت مستمر تامین می گردد و در بعضی کارخانجات نیز توسط کمپرسور های اختصاصی نصب شده برای هر کیسه بگ فیلتر نصب می گردد، تامین می شود. در هر صورت هوای فشرده مورد نیاز همواره در زمان روشن بودن تایمر باید آماده برای استتفاده ولوها باشد.
۲ – سیستم جمع آوری زائدات یا سیستم تخلیه، سیستمی است که زائدات و کیک ریخته شده از اطراف کیسه فیلترها در اثر کارکرد سیستم پاک کننده را جمع آوری و به بیرون از بگ فیلتر هدایت می نماید. اسکروکانویر و روتاری ولو نمونهای از سیستمهای تخلیه مواد هستند
از کارکرد این سه سیستم ، یعنی کارکرد مجموع الکتروفن و سیستم پاک کننده و سیستم تخلیه ، به عنوان کارکرد کامل دستگاه بگ فیلتر نام برده می شود. جهت کارکرد صحیحتر دستگاه بگ فیلتر همواره در زمان روشن و خاموش کردن دستگاه باید مترادف زمانی خاصی را در نظر گرفت تا دستگاه بگ فیلتر آمادگی بیشتری جهت انجام وظایف خویش داشته باشد . این مترادف باید در روشن و خاموش کردن دستگاه بگ فیلتر منظور گردد.
روشن نمودن بگ فیلتر
در حدود ۵ دقیقه ( این زمان حدودی است و در بگ فیلترهای مختلف از سه تا ده دقیقه متفاوت است ) قبل از روشن نمودن الکتروفن ، باید سیستم پاک کننده و سیستم تخلیه ، هم زمان روشن گردند تا فیلترها پاک و آماده غبار گیری گردند.
روشن نمودن این سیستم همانگونه که گفته شد توسط روشن نمودن و برق دار کردن تایمر و الکتروموتور روتاری ولو انجام می گردد.
خاموش نمودن بگ فیلتر
برای خاموش نمودن کیسه فیلتر باید بصورت معکوس با روشن نمودن عمل کرد ، یعنی این صورت که :
۱- ابتدا باید الکتروفن را خاموش نمود .
۲-حداقل پس از ۵ دقیقه باید تایمر و روتایر ولو را همزمان خاموش کرد.
بازرسی های روزانه بگ فیلتر
موارد زیر جزء بازرسی های ساده روزانه دستگاه بگ فیلتر می باشد که عبارت است ازتوجهات ساده ای که اپراتور بگ فیلتر انجام میدهد تا فیلتر با اطمینان خاطر به خدمت رسانی مشغول باشد . این بازرسی ها عبارتند از :
۱- همه روزه فشار هوای فشرده مخصوص سیستم جت پالس ( جهت تمیز کردن فیلتر ها ) را در محل گیج بر روی رگولاتور چک کنید . این فشار همواره باید ۳/۶ اتسمفر باشد . باید توجه داشت که فشار هوای فشرده اگر زیر ۶ اتمسفر باشد از قدرت پاک کنندگی سیستم پاک کننده فیلتر ها می کاهد و در نتیجه فیلترها تمیز نمی گردند که این بر روی مکش دستگاه تاثیر می گذارد و از قدرت مکش کیسه فیلتر می کاهد، و نیز اگر این فشار از ۷ اتمسفر بیشتر گردد باعث نشت و از تنظیم خارج شدن ولوها و اتصالات سیستم پاک کننده می گردد. در هر حال توجه داشته باشید که ولو ها حداکثر در مقابل تا ۸ اتمسفر توان ایستادگی را دارند.
۲- همه روزه شیشه رطوبت گیر رگلاتور به کیسه فیلتر را چک کنید و در صورت وجود مایع در آن با باز کردن شیر کوچک نصب شده در زیر رگولاتور، رطوبت دریافتی توسط رگولاتور را که به صورت مایع در محفظه شیشه رگولاتور جمع می گردد خارج نمایید باید توجه داشت که در صورت پر شدن محفظه از مایع این مایع هم باعث اختلال در کار رگولاتور می گردد و هم باعث ایجاد اختلال در امر تمیز شدن فیلتر ها می شود.
-۳در صورت استفاده از تانک ذخیره هوای فشرده، هر هفته شیر زیر تانک را نیز باز کنید تا آب کندانس شده در آن تخلیه گردد.
-۴هیچگاه نباید بر روی مخزن هوای فشرده بگ فیلتر قدم گذارید و یا بر روی آن نیرویی وارد نمود و لوله های نایلونی فرمان هوای فشرده را دستکاری کرد، ایجاد چنین نیرویی و یا انجام چنین دستکاری هایی باعث از تنظیم خارج شدن ولو ها و اتصالات و در نتیجه ایجاد نشت هوا از آنها می گردد.
-۵ همواره دقت کنید تا سیستم Interlock در روشن و خاموش کردن کیسه فیلتر فعال باشد .
همانگونه که در سیستم Inetrlock کیسه فیلتر شما انجام گردیده است، در زمان روشن کردن بگ فیلتر، ابتدا باید تایمر بگ فیلتر و سیستم پالسینگ به همراه روتاری ولو روشن گردد و بعد از پنج دقیقه الکتروفن روشن گردد و به همین ترتیب در زمان خاموش کردن بگ فیلتر، ابتدا الکتروفن خاموش گردد و بعد از پنج دقیقه تایمر، سیستم پالسینگ، الکتروفن و الکتروموتور روتاری ولو خاموش گردد.
-۶هیچگاه نباید تایمر و سیستم پالسینگ بگ فیلتر را در حالی که هوای فشرده در مخزن فشار موجود نباشد، روشن نمود. این عمل باعث سوختن سلونوئید های کیسه فیلتر می گردند.
-۷ در زمان کار بگ فیلتر، روتاری ولو را چک کنید تا در حال کار باشد. خاموش بودن روتاری ولو به هر دلیلی باعث تجمع زائدات فیلترها در هاپر می گردد و باعث اختلال جدی در کار بگ فیلتر می گردد .
-۸سطح روغن الکتروگیربکس روتاری ولو را چک کنید . بر طبق جدول تعمیرات و نگهداری کارخانه می بایستی روغن درون الکتروگیربکس روتاری ولو بازبینی گردد.
-۹ همواره به خروجی از هاپر بگ فیلتر توجه داشته باشید . توجه داشته باشید که خروجی بگ فیلتر (بعد از روتاری ولو ) در زمان کار باید کم و بیش دارای خروجی زائدات باشد. در صورت عدم ریزش زائدات از خروجی برای مدت زیاد، می بایست جهت اطمینان از عدم بسته بودن هاپر، این خروجی بازبینی گردد. بسته بودن این مسیر باعث پر شدن ها از زائدات و اختلال در کار کیسه فیلتر است .
-۱۰ ساخته شده برای هر بگ فیلتر دارای شیرهایی (THROTTLE VALVE یا Damper) برای تنظیم هوا است.
این شیرها پس از تنظیم محکم می گردند تا در این حالت ثابت باشد . هیچگاه تنظیم آنها را بر هم نزنید که این مسئله در امر غبارگیری اشکلات جدی ایجاد می نماید .
کیسه های بگ فیلتر پس از مدت زمانی بعلت فرسودگی یا سوختگی می بایستی تعویض گردند.
مدت عمر مفید کیسه های ساخت داخل بطور متوسط در حدود ۴۸۰۰ ساعت کاری می باشد یکی از علائم فرا رسیدن زمان تعویض خروج غبار از خروجی اگزوز فن دستگاه بگ فیلتر می باشد. کما اینکه باید در نظر داشت که داشتن یک چارت تعمیراتی برای تعویض فیلتر ها که بر مبنای مشاهده و تجربه از کارکرد فیلتر ها در کار نوشته شده باشد ، بیشترین فایده را دارا خواهد بود.
در زمان تعویض کیسه ها باید به شرح زیرعمل نمود :
- درهای بالای بگ فیلتر را باز نمایید .
۲- با گردانیدن کوپلینگ هوای فشرده و شل نمودن آن ، لوله تزریق هوای فشرده را باز کنید.
۳- با آچار مخصوص (آچار کلمپ) کلمپ آلومینیومی روی فیلتر را در حدود ۹۰ درجه مخالف عقربه ساعت برگردانید و آن را از محفظه اش آن آزاد نمایید و بیرون بیاورید .
۴- ونتوری آلومینیومی را بیرون بیاورید .
۵- اکنون فیلتر و قفس داخلی آن در اختیار شماست، با کشیدن آن به بیرون ، فیلتر را از دور قفس فلزی (cage) بیرون بیاورید و فیلتر نو را بجای آن نصب گردید .
۶- پس از نصب ، مجددا” فیلتر و قفس را به داخل سوراخ قرار دهید . دقت کنید در زمان گذرادن سر جای آن ، پارچه فیلتر به فلز اطراف نگیرد و پاره نشود .
۷- پس از نصب فیلتر، ونتوری را درست در مرکز سوراخ قرار دهید. دقت نمایید که ونتوری در مرکز سوراخ باشد .در غیر این صورت کارکرد سیستم تمیز کننده ضعیف می گردد .
۸- سپس مجددا کلمپ آلومینیومی را در جای خود قرار دهید و آن را توسط آچار کلمپ به اندازه ای در جهت عقربه ساعت سفت کنید تا احساس کنید سفت شده است .
۹- لوله تزریق هوای فشرده را در داخل کوپلینگ را با دست سفت کنید .
تذکر : پس از نصب فیلتر مطمئن شوید که سوراخ تغذیه هوای فشرده لوله تزریق فشار درست در وسط مجموعه کیسه باشد .
عیب یابی، عملکرد نامطلوب بگ فیلتر
۱-کمبود هوای فشرده .
(مصرف هوای فشرده زیاد )
کمپرسور را چک کنید که هوای پر فشار تولید می کند؟
چک کنید که این نشت هوای فشرده از لوله های تزریق هوای فشرده دارید وجود دارد یا خیر؟
سلونوئیدها را چک کنید که آیا به صورت باز چسبیده قرار گرفته اند یا خیر؟
تایمر را چک کنید که آیا نسوخته و به صورت مستمر پالس برقی برای ولو می فرستد یا خیر؟
ولو را چک کنید که آیا بخاطر وجود ذراتی دیافراگم آن سر جایش می نشیند یا خیر؟
۲-کیسه ها تمیز نمی گردند
(مکش هوای بگ فیلتر کم میگردد )
- چک کنید آیا فشار هوای فشرده کافی است یا خیر؟
- آیا خط هوای فشرده شما به طریق صحیح و از روی دستورالعمل اجرا شده است و می تواند هوای مصرفی را تامین می کند؟
- چک کنید که آیا تایمر پالس به تمام ولو ها می رساند یا خیر؟
- آیا ولتاژ ورودی تایمر مناسب است؟
- آیا تمام سلونوئید ها کار می کنند و پالس به ولو می سانند؟
- آیا ولوها، هوای فشرده را به کیسه ها ارسال می کنند؟